FotoKód

Az emberi élet színterei, a városok fotográfiával megörökíthetők olyan pillanatokban, hogy abban az ismétlődés vonalakként jelenjen meg.

Vannak, akik a fotográfiát még mindig nem sorolják a művészetek közé, csak technikai oldalról közelítik meg, mint folyamatot. Pedig a fotókon keresztül ugyanúgy megismerhetjük az alkotó személyiségét, emlékeit, vágyait és kérdéseit, mint más művészeti alkotások esetében. Egy fényképet nézve, mely egy apró pillanatot emel ki, elgondolkozunk és értelmezzük a látottakat a saját nézőpontunkból. A mai fotográfia már túllépett ezen a feladaton is, hiszen megadja a lehetőséget az újraalkotásra és nem köteles a reális világot lemásolni.

A vizuálitás újraértelmezésének egyik jeles képviselője Magyar Ádám, Berlinben élő és nemzetközileg elismert fotográfusunk. Munkásságának középpontjában az emberiség által alkotott nagyvárosok állnak, melyeket a termeszvárakhoz hasonlít. Oyan hatalmas metropoliszokban készíti képeit, mint Róma, London, Tokió, Hong Kong vagy New York. Fotósorozataiban más-más szemszögből közelíti meg az idő múlását és az élet pulzálását. Kihasználja a modern technológia lehetőségeit, friss vizuális megjelenítést érve el képein. Munkája során saját készítésű, scanerrel kombinált fényképezőgépet vagy ipari célokra alkalmas kamerát használ.

Az Urban Flow elnevezésű sorozata a mozgást és a környezet ritmusát tanulmányozza, melynek eredményeképpen a képeket szemlélve egy átalakult valóságba csöppenünk. Ezt a különleges hatást célfotó kamerákkal éri el, ezeket az eszközöket használják az olimpiákon is. Az állandó adatgyűjtés szakaszokat alakít ki: a végtelen idő húrján az emberi élet, mint kis gyöngyök jelennek meg, melyek ugyanazon a pályán követik egymást.

A Squares sorozatot (lásd legfelül) alkotó művek érdekessége, hogy a képeken nincsenek terek. A művész mesterségesen hozta létre ezeket az alkotásokat úgy, hogy több száz fotót készített különböző pontokból, néhány méter magasságból, majd ezeket aprólékos munkával összeillesztette.